Speciale Monopoly-edities komen uit Brugge

Het verhaal van GROEP 24 over SOBO
Terug naar het overzicht

Je kent vast en zeker de speciale edities van gezelschapsspel Monopoly. Maar wat je wellicht niet wist, is dat ze een Brugse creatie zijn. Entertainmentbedrijf GROEP 24 ontwikkelt ze, en maatwerkbedrijf Sobo helpt bij de samenstelling ervan.

De rode draad van alles wat GROEP 24 uit Brugge doet: entertainment. Het creëert varianten van het bekende Monopoly-spel: stadsedities bijvoorbeeld, maar ook edities over onder meer FC De Kampioenen of Club Brugge. En het zorgt niet alleen voor entertainment thuis: GROEP 24 organiseert ook comedyshows, tribute acts en goochelshows, en verspreidt affiches en flyers voor culturele instanties. Af en toe komt daar trouwens nog een ‘specialleke’ bij, zoals het uitgeven van de biografie van Urbanus.

Sommige Monopoly-varianten krijgen een kleine extra gelimiteerde oplage, bovenop de standaard viariant. Zo kreeg Monopoly Oostende een extra speciale editie die op slechts 160 stuks gemaakt werd: Monopoly Oostende – Ensor editie, in het kader van 160 jaar Ensor. Zo’n extra speciale gelimiteerde editie bestaat uit de standaard editie, maar krijgt een speciale omslag rond de doos, die handgenummerd wordt. Er worden ook op maat gemaakt houten pionnen toegevoegd. 

De GROEP 24-medewerkers zijn van alle markten thuis. De allereerste Monopoly-limited edition staken ze zélf in elkaar, vertelt Cedric Libbrecht. “We hebben bij GROEP 24 wel de cultuur om zoveel mogelijk zelf te doen, maar door de groeiende hoeveelheden konden we de samenstelling (het toevoegen extra omslag en pionnen) van die speldozen op een bepaald moment niet meer aan.”

Het is altijd moeilijk te voorspellen wanneer de basisdozen en de nieuwe inhoud van de speciale edities precies geleverd zullen worden. “Daardoor konden we niet terecht bij grotere maatwerkbedrijven, omdat die vrij strikt zijn in hun planning. Maar het kleinere Sobo kon wél flexibel op onze vraag inspelen”, klinkt het bij Cedric. Nele Cappon van Sobo vult aan: “Dat we minder groot zijn, is een groot voordeel. We kunnen daardoor onze medewerkers intensief begeleiden én flexibel inspelen op de vraag van de klant. Op het vlak van planning, maar ook fysiek. De opstelling van onze werkvloer schakelen we gemakkelijk en vlot om voor een andere opdracht.” 

GROEP 24 schakelt Sobo nu een 5-tal keer per jaar in om speciale edities of anderstalige speldozen samen te stellen. De grootste uitdaging is dat die ‘wissel’ vrij snel moet gebeuren, in een 3- of 4-tal dagen. Toch is dit voor Sobo een uitgelezen opdracht, want de taken kunnen gemakkelijk opgesplitst worden. Daarvoor wordt door GROEP 24 een stappenplan voorzien. Nele legt uit: “Wij halen eerst de plastic wikkel van de basisdoos, halen de standaard pionnetjes eruit en vervangen die door de speciale versies. Soms moet er een extra flyer of brochure toegevoegd worden. Als de dozen klaar zijn, volgen er (afhankelijk van de hoeveelheid) steekproeven of worden ze allemaal gecontroleerd. Daarna gaat de nieuwe papieren wikkel erover en wordt de doos geseald.”

“Voor dit type van opdrachten kan ik een samenwerking met een maatwerkbedrijf alleen maar aanraden”, vertelt Cedric. “Ik merk dat Sobo proactief meedenkt en vlot communiceert. Voor ons als Brugs bedrijf, is het mooi meegenomen dat Sobo een lokale leverancier is. Dat is ook heel praktisch: als er iets is, sta ik hier in 10 minuutjes. Ik heb Sobo dan ook al aanbevolen aan andere bedrijven.”

Voor dit type van opdrachten kan ik een samenwerking met een maatwerkbedrijf alleen maar aanraden.
Cedric Libbrecht (GROEP 24)
quote marks