An Boone, die in 2019 het duurzame hemdenlabel Mr. Manchette oprichtte, werkt voor verschillende zaken in haar bedrijf samen met maatwerkbedrijven. Zowel voor drukwerk en hangtags als occasionele textielopdrachten doet ze beroep op mensen met beperkte kansen op de arbeidsmarkt, vooral omwille van het sociale karakter.
Samenwerking met maatwerkbedrijven Ryhove, Arcor en de Kemphaan
De ontwerpster doet regelmatig beroep op Ryhove voor het drukwerk van Mr. Manchette en ook voor de hangtags van de kledingstukken. Voor de productie van mondmaskers ging ze in 2020 in zee met Arcor en De Kemphaan. Nadien werkte ze met Arcor verder samen voor verschillende opdrachten zoals een project van dekbedden uit reststoffen, zakdoeken en hobbytassen. Ook Timmerwerkt maakte een rek die op beurzen gebruikt worden om de hemden te etaleren.
Meerwaarde van de samenwerking
De grote meerwaarde zit voor An in het feit dat het werk in België kan gebeuren, aan eerlijke en voordelige prijzen. Ook de kleinschaligheid van de productieateliers en de flexibiliteit die daaruit voortvloeit, zorgt ervoor dat het heel aangenaam werken is. De meeste van die bedrijven kunnen een relatief kleine opdracht makkelijk op korte termijn opnemen. In een ‘gewoon’ bedrijf schuif je achteraan in de planning aan, waarbij we vaak spreken over maanden, terwijl dit bij maatwerkbedrijven meestal over een veel kortere termijn gaat.
Meer lezen over samenwerkingen tussen designers, modeontwerpers en maatwerkbedrijven: flandersdc.be