Trappist Westvleteren: zoveel meer dan bier - Het verhaal van Trappist Westvleteren over Westlandia

Het verhaal van Sint-Sixtusabdij over Westlandia
Terug naar het overzicht

De naam Westvleteren doet bij velen meteen een belletje rinkelen. Het wereldbekende trappistenbier wordt gebrouwen door de broeders van de Sint-Sixtusabdij. Zij worden daarbij ondersteund door hun werknemers én door een team van maatwerkbedrijf Westlandia uit Ieper. Broeder Paul Rom (econoom en secretaris van de vzw) en Xavier Sohier (manager verkoop & operationele planning van Westlandia) geven tekst en uitleg.

Kan u de Sint-Sixtusabdij en de gemeenschap eerst even voorstellen?

Br. Paul Rom: “Wij zijn een contemplatieve gemeenschap van trappisten. Met 20 monniken wonen en werken we in de abdij. Hier brouwen, bottelen en verkopen we 3 soorten trappistenbieren: Blond, 8 en 12. We werken om te kunnen leven, maar we leven niet om te werken en om winst te maken. Daarom houden we de productie beperkt en kan je het bier alleen kopen in onze Abdij en in het ontmoetingscentrum ‘In de Vrede’. De meeste taken proberen we zelf uit te voeren, maar sommige daarvan zijn zo sterk gegroeid dat we daarvoor mensen moeten aantrekken. Het team dat het bier produceert en bottelt – 3 broeders en 4 vaste medewerkers – wordt aangevuld met mensen van Westlandia.”

Hoe is jullie samenwerking ontstaan?

Br. Paul Rom: “Wij hebben heel wat gazons, een park en bossen rond de abdij. Omdat wij zelf ouder worden, hebben we jaren geleden voor het eerst de groendienst van Westlandia ingeschakeld om te helpen bij het onderhoud: van het opruimen van bladeren tot het aanplanten van hagen en het kappen van bomen.”

Xavier Sohier: “Die taken zijn intussen uitgebreid: onze medewerkers helpen nu ook in de bottelarij, via een enclave.”

Br. Paul Rom: “Zij zetten met de hulp van een speciaal ontwikkeld heftoestel lege bakken op de band. De bakken gaan naar de automatische vuller en moeten daarna op een bepaalde manier op palletten gestapeld worden. De begeleider transporteert de volle palletten met een heftruck naar het magazijn.”

Waarom kozen jullie specifiek voor een maatwerkbedrijf?

Br. Paul Rom: “Sociaal engagement zit in ons DNA. We delen onze middelen met mensen die ze meer nodig hebben dan wij. Een belangrijk deel van onze winst gaat via een giftenfonds naar sociale doelen zoals binnenlandse projecten, ontwikkelingshulp en missiewerken in het buitenland. Onze samenwerking met Westlandia gaat natuurlijk nog verder: dat is geen gift; we krijgen iets in return.”

Zijn jullie tevreden?

Br. Paul Rom: “Zeker: de samenwerking loopt heel soepel. De inzet van een groep maatwerkers van Westlandia heeft voor ons als grootste voordeel dat we hen flexibel kunnen inschakelen op onze botteldagen. De medewerkers zijn echt opgenomen in de gemeenschap, zoals onze andere werknemers. Ze worden hartelijk begroet als ze aankomen of vertrekken, hebben hier een eigen keuken en sanitair, en krijgen voor speciale gelegenheden al eens een cadeautje.”

Xavier Sohier: “Onze doelgroepmedewerkers komen hier heel graag. Ze voelen de warmte van de broeders. Gelukkig, want onze belangrijkste drive is natuurlijk dat onze medewerkers én onze klanten tevreden zijn. De samenwerking blijft trouwens verder evolueren en groeien. Eén van onze mensen helpt nu bijvoorbeeld bij de verkoop van het bier. Daarnaast deden de broeders ook op ons een beroep om de zogenaamde ‘bouwsteenbox Westvleteren XII’ te assembleren en we steken voor hen ook geschenkboxen in elkaar die je via de webshop kan bestellen. Dat zijn activiteiten die in onze eigen gebouwen plaatsvinden.”

“Onze belangrijkste drive is natuurlijk dat onze medewerkers én onze klanten tevreden zijn.”
Xavier Sohier (manager verkoop & operationele planning Westlandia)
quote marks