Mirto gebruikt expertise in datatechnologie nu ook voor AI-dienstverlening

Het verhaal van TomTom over Mirto
Terug naar het overzicht

Professioneel en veilig omgaan met data, dat is deel van het Mirto-DNA. “Onze direct mailing-afdeling bestaat al meer dan 20 jaar, waardoor we heel wat expertise hebben opgebouwd om veilig met adresbestanden om te gaan. Ook in onze orderpickafdeling, die vaak fungeert als backoffice van webshops, is het gebruik van data sterk ingebed”, duidt Luc Bulckaert, die verantwoordelijk is voor salesinnovatie. Projectontwerper Johan Strumane vult aan: “We hebben altijd technologie gebruikt om onze klanten een professionele en dataveilige dienstverlening te garanderen. We hebben een eigen IT-dienst en zijn het gewoon om te werken met API’s, databases, noem maar op. Voor ons is technologie een middel om tewerkstelling te creëren en onze klanten een professionele en data-veilige dienstverlening te garanderen – en dat in alles wat we doen. Op dat vlak hebben we altijd een voortrekkersrol gespeeld.”

De mailing- en orderpickingafdelingen van Mirto verwerken elk jaar duizenden adresbestanden. Klanten kunnen hun bestanden uploaden in een online dataportaal, waar ze GDPR-proof worden opgeslagen. Maar Mirto gaat nog verder dan dat. Zo koppelt het voor sommige klanten het Mirto-warehousingsysteem aan de ERP-omgeving van de klant. Daardoor kan de klant in kwestie élke stockverplaatsing volgen en dus heel kort op de bal spelen. “Met die technologie kunnen we bovendien complexe taken eenvoudiger maken voor onze maatwerkers. Een win-win: zij kunnen autonomer aan de slag, ontwikkelen hun digitale skills verder én de foutenmarge wordt tot een minimum herleid.” 

H.A.A.I.

Om die specifieke kennis en ervaring ook in andere domeinen in te zetten, stapte Mirto in het Human Assisted Artificial Intelligence Project, een project met de steun van Provincie Oost-Vlaanderen. “Onze maatwerkers labelen en annoteren beeld-, video- en tekstfragmenten, doen aan dataverwerking en trainen algoritmen. Zo maken we modellen voor artificiële intelligentie slimmer.”

TomTom, wereldleider op het vlak van navigatie-, verkeersinfo- en kaartproducten, deed een proefproject met Mirto. Om te vermijden dat een bestuurder door zijn gps langs een private weg wordt gestuurd, controleerden maatwerkers via luchtfoto’s of het systeem de private en publieke wegen wel correct onderscheidt, en corrigeerden ze waar nodig. De maatwerkers bleken uitmuntend te scoren op het vlak van concentratie en correctheid. Mirto besliste dan ook om die datalabeling-diensten in de markt te zetten. Intussen heeft het maatwerkbedrijf ook al AI-labeling gedaan voor KU Leuven en UGent. 

“Grote bedrijven besteden datalabeling eerder uit aan landen als India. Wij zijn een uitstekend alternatief voor die delokalisering: we werken lokaal, duurzaam en sociaal verantwoord. Klanten zijn zeker van een vlotte samenwerking én hebben een goed zicht op de veiligheid van hun data."

 

“Wij zijn een uitstekend alternatief voor delokalisering: we werken lokaal, duurzaam en sociaal verantwoord.”
Luc Bulckaert, salesinnovator bij Mirto
quote marks