Het DVV Zakenkantoor in de Plezantstraat 80 in Sint-Niklaas ligt er steeds picobello bij. Daar zijn de twee medewerkers van maatwerkbedrijf Mo-Clean in Sint-Niklaas niet vreemd aan. Wekelijks komen zij vier uur langs. En die traditie gaat al heel lang terug, tot tevredenheid van de beide partners.
“Wij zijn een verzekeringskantoor. Dus wij bieden zowel verzekeringen als beleggingen aan, hypotheken, een stukje immobiliën, schadebijstand en belastingservice. Wij ‘ontzorgen’ mensen zoals dat heet. We geven ze een goede gemoedsrust. Als ze iets voorhebben, moeten ze het gevoel hebben van: oef, met DVV zal het wel in orde zijn”, licht medezaakvoerder Stefan Maes toe.
Het onderhoud en het reinigen van het kantoor: daarvoor doet DVV een beroep op Mo-Clean. De samenwerking met het maatwerkbedrijf gaat ver terug in de tijd. “Ik denk dat wij hun tweede klant waren. We begonnen ons kantoor in Sint-Niklaas in 1997. Dat was ook de beginperiode van Mo-Clean. Onze toenmalige inspecteur-regiodirecteur wist van het bestaan ervan. DVV maakte sterk deel uit van de Christelijke zuil. Het contact kaderde in een sfeer van ‘elkaar wat helpen’. Het sociaal aspect speelde een belangrijke rol. Het was een bewuste keuze om deze mensen te helpen, eerder dan de keuze voor een goedkopere manier van werken dan met een privé firma. Al was dat aspect natuurlijk ook wel mooi meegenomen.”
Promotie
Het engagement van DVV was belangrijk. “Door de mensen van Mo-Clean in ons kantoor te laten werken, was Mo-Clean ook verzekerd van een adres waar ze permanent aan de slag konden blijven. Dat was belangrijk om de werking te kunnen opstarten. Op die manier steunden we ook Mo-Clean als organisatie.”
De diensten van Mo-Clean werden door het DVV-kantoor op prijs gesteld. Wat begon met één kantoor, groeide uit tot vier kantoren in de regio. “Ze worden ondertussen alle vier schoongemaakt door medewerkers van Mo-Clean. Bovendien hebben wij hun dienstverlening ook gepromoot bij enkele syndici van appartementsgebouwen. Daar nemen ze bijvoorbeeld de schoonmaak van trappenhallen voor hun rekening.”
Cadeautje
De Mo-Cleaners doen hun werk en de DVV-agenten ondertussen ook. Er is niet meteen veel ruimte om gezellig te keuvelen. Maar tijdens rustiger momenten wordt er wel eens een babbeltje gedaan. “Dat gebeurt vooral met de vertrouwde gezichten. De ene persoon staat ook al iets meer open voor die persoonlijke contacten dan de andere. Dat werkt in twee richtingen. Wie opener is naar ons, daar gaan wij ook opener mee om. Zo hadden we hier lange tijd een poetsvrouw, overleden helaas ondertussen, die elk jaar voor ons een nieuwjaarcadeautje meebracht. We wisten dat ze het financieel niet breed had maar ze stond er toch op. Voor zo iemand doe je uiteraard ook graag iets terug.”
Gelegenheidsopdrachten
Het takenpakket ligt vast maar de Mo-Cleaners zijn ook aanspreekbaar voor gelegenheidsopdrachten. “Soms vragen we dat een ruimte eens grondiger wordt aangepakt. Het gebeurt ook al eens dat wij vragen om ook de straat te vegen, het onkruid op onze parking te verwijderen of onze voorgevel een beurt te geven.”
“Soms moeten we die mensen wel eens attent maken op iets. Dat gaat dan meestal om kleine dingen. Als ze een hoekje zijn vergeten. Er was ook eens iemand die een bureau schoonmaakte met een natte spons en daar meteen terug papieren op legde. Door de jarenlange samenwerking voelen wij goed aan wat we zelf mogen opmerken of laten bijsturen en waarvoor we de begeleiders moeten aanspreken.”