De 'Circle Wall' van Carrefour en 't rad

Terug naar het overzicht

Het verhaal van Carrefour Brugge B-Park

over Kringloopcentum Leefbaar Wonen

In juli 2021 opende in Carrefour Brugge B-Park een circulaire ‘Circle Wall’, met een geefpunt voor textiel. Een samenwerking tussen Carrefour en De Kringwinkel ’t rad, die een heuse win-win bleek. Aurelie Gerth (directeur PR en Communicatie Carrefour) en Laure Vanhulle (algemeen directeur van Kringwinkel ’t rad) vertellen er meer over.

Hoe is jullie samenwerking ontstaan?

Laure Vanhulle: “Kringwinkel ’t rad is een maatwerkbedrijf waar 250 mensen, grotendeels met een afstand tot de arbeidsmarkt, tewerkgesteld zijn. Na een opleiding halen zij onder begeleiding vanuit ons logistiek centrum dagelijks herbruikbare spullen op, die zij sorteren en soms ook herstellen. De spullen worden daarna verkocht in onze 7 winkels. Op die manier kunnen mensen in de Brugse regio genieten van een ruim aanbod aan betaalbare spullen. Voor een constante instroom aan spullen zijn geefpunten cruciaal.”

Aurelie Gerth: “De strijd tegen afval is een grote zorg bij Carrefour, bij onze klanten en bij onze medewerkers. Als grote speler in de grootdistributie zijn we ons al jaren bewust van onze essentiële rol in dat kader. Vandaar dat we contact opnamen met koepelorganisatie Herwin. Zo ontstond het idee om in onze hypermarkt Carrefour Brugge B-Park een circulaire Circle Wall met geefpunt voor textiel op te richten – een primeur voor de Vlaamse supermarkten.” 

Wat is zo’n Circle Wall precies?

Laure Vanhulle: “Je kan er naast gebruikte batterijen, papier, lampen en plastic ook herbruikbare kleding, schoenen, tafel- en bedlinnen doneren. Onze medewerkers gaan de Circle Wall één keer per week leegmaken. De geschonken goederen komen in de Kringwinkels terecht”

Aurelie Gerth: “Wij hebben die ruimte toch beschikbaar, en bovendien kadert dat binnen onze Missie Zero Waste. Dat is een onderdeel van ons programma 'Act for food', waarbij we acties ondernemen om goede, gezonde voeding democratisch te maken en afval zoveel mogelijk te verminderen en recycleerbaar maken. Het specifieke tewerkstellingsaspect van De Kringwinkel geeft een extra meerwaarde aan deze samenwerking, want bij Carrefour dragen we diversiteit hoog in het vaandel.”

Het resultaat is positief?

Laure Vanhulle: “Absoluut: het pilootproject in Brugge liep zo goed dat intussen ook de Carrefour-hypermarkten in Oostakker en Sint-Denijs-Westrem een Circle Wall hebben. Je kan er nu niet alleen textiel in kwijt, maar ook klein elektro en boeken. Om een idee te geven: in de 3 geefpunten samen is in een jaar tijd al 3.500 kilo textiel ingezameld, 2.380 boeken en 893 kilo elektro. Goed voor een besparing van 6 ton CO2. De Circle Wall creëert ook extra visibiliteit voor De Kringwinkel. Dat is positief, want hoe meer spullen we inzamelen en te koop kunnen stellen, hoe meer hergebruik, hoe meer mensen we aan het werk kunnen zetten en hoe groter het betaalbaar aanbod aan spullen in onze regio.”

Aurelie Gerth: “Wij zijn ook heel tevreden. De Circle Wall is voor onze klanten een extra service: ze kunnen bij hun winkelbezoek meteen gebruikte spullen achterlaten. Voor ons is het ook een meerwaarde om ons merk te linken aan de sterke reputatie die De Kringwinkel heeft opgebouwd. We hebben dan ook plannen om het project verder uit te breiden naar andere winkels.”

Door klanten de mogelijkheid te geven om herbruikbare spullen binnen te brengen in onze winkels, bieden we hen een extra service én dragen we bij aan een circulaire economie, aan sociale en lokale tewerkstelling.

Aurelie Gerth, directeur PR en Communicatie Carrefour