Hoe de circulatte kaars de sociale en circulaire economie verbindt

Terug naar het overzicht

Het verhaal van More2Coffee

over De Vlaspit & Dé Werkplaats

More2Coffee is een Belgische startup die koffiegruis op een ecologische en sociaal verantwoorde manier tot nieuwe circulaire grondstoffen en toepassingen transformeert. Waarom? 90% van de Belgen drinkt minstens één kop koffie per dag. Dit is 67.000 ton koffie op jaarbasis, waarvan maar 20% gebruikt wordt bij het koffiezetten en de overige 80% eindigt als afval. Dit koffiegruis zit boordevol waardevolle componenten.

In samenwerking met Oostrem vzw en de Vlaspit werd de circulatte kaars geproduceerd. Deze kaars, met een lage ecologische voetafdruk, bestaat uit 100% plantaardige wax gemaakt met koffie-olie.

1+1=3

Frederik Muylle en Dimitri Strybos van More2Coffee: ‘We hebben 6 maanden besteed aan het uitwerken van het concept, marktonderzoek en allerlei prototypes van kaarsen op basis van onze olie. Om tot een haalbare circulaire businesscase te komen moesten we op zoek naar koffiegruis dat we zelf niet meer moesten ophalen en drogen. We hadden gehoord dat Oostrem vzw al een 2-tal jaar bezig was met koffie drogen als dagbesteding, maar hiervoor nog een afzetmarkt zocht. Een win-win situatie dus: zij halen het koffiegruis op bij UZ Leuven en drogen dit aan de lucht in hun serres- en dus zonder extra energieverbruik.’

‘Uit onze eerste test bleek dat het Oostrem gruis van perfecte kwaliteit was voor olieproductie. Check! Maar het volgende vraagstuk was een partner vinden die op schaal kaarsen kan maken. Via doeners.be kwamen we al snel uit bij De Vlaspit. Een paar gesprekken later was alles in kannen en kruiken en dienden we samen een subsidieproject in bij de provincie Vlaams-Brabant, die enkele maanden later ook werd goedgekeurd. Onze belangrijkste uitdaging was nu om van ons kaars prototype een markt klaar product te maken. Hier kwam de expertise van De Vlaspit van pas’.

‘Soms is 1+1=3. Voor ons vielen alle puzzelstukjes in elkaar.’

Langs de achterdeur

Frederik: ‘Ik kende de sociale economie wel al een beetje vanuit een vorige job maar was onvoldoende bewust van de expertise die hier ook zit. Ondertussen zijn we kind aan huis en komen we langs de achterdeur binnen.’

‘Het moet ook wel persoonlijk klikken met de mensen’, zegt Dimitri. ‘Op dat vlak zijn sociale economie bedrijven toch een stuk toegankelijker dan vele commerciële spelers. Het is net iets gemakkelijker om die vertrouwensband te smeden. Dat is zeker een meerwaarde. De naam zegt het natuurlijk zelf. Het is maatwerk; ze denken echt mee om iets op maat uit te werken. Een regulier bedrijf zou hier minder ver in gaan.’

‘De Vlaspit geloofde echt in ons concept waardoor ze voor ‘the extra mile’ wouden gaan. Ze zijn een solide partner. We hebben het gevoel dat we samen verder aan het verhaal kunnen schrijven.’

Ondertussen zijn we kind aan huis en komen we langs de achterdeur binnen.

Frederik Muylle en Dimitri Strybos